Čaj alebo káva?

Dva najpopulárnejšie nápoje na svete – čaj a káva. Aké výhody má ich konzumácia? Môžu prispieť k lepšiemu zdravotnému stavu či prevencii chorôb alebo skôr uškodiť? A ktorý z nich je lepší? Rozhodli sme sa vziať ich „pod lupu“ - pozrite sa spolu s nami...

 

Zrejme najviac oceňovanou výhodou šálky voňavého čaju a kávy je to, že nás oba tieto nápoje nabijú energiou. Káva nás dokáže rýchlo „nakopnúť“, zahnať únavu a ospalosť. Čaj (z lístkov čajovníka, teda zelený / čierny / biely) stimuluje našu myseľ a povzbudzuje náš organizmus pozvoľnejšie, dlhšie. Chemický rozbor ukázal, že kofeín, ktorý sa nachádza v káve aj teín, ktorý je v čaji, majú identické zloženie. Prečo sú teda ich účinky rozdielne? Kofeín v káve aj kofeín (teín) v čaji sa viažu na odlišné molekuly. V prípade kávy je to kyselina chlorogenová, vďaka ktorej sa pri kontakte so žalúdočnými kyselinami kofeín uvoľňuje a začína veľmi rýchlo pôsobiť. Kofeín v čaji sa naproti tomu viaže na polyfenoly, ktoré ho uvoľňujú až v črevách, postupne a omnoho pomalšie. Jeho účinok nepociťujeme tak intenzívne ako u kávy. Na druhej strane, keďže čaj obsahuje látku L-theanín, dokáže nám navodiť pocit pohody a relaxácie bez pocitu ospalosti.

SAMAY web kava alebo caj ilustracny obr 

Káva obsahuje zvyčajne omnoho viac kofeínu ako čaj. V jednej šálke čaju je približne 15-70 miligramov kofeínu. V káve sa stupnica pohybuje v závislosti od druhu prípravy nápoja od 20 mg (ristretto), cez 80 mg (espresso – 60 ml) až po 240 miligramov (turecká káva – 200 ml), s najčastejšie uvádzaným množstvom 95-100 mg kofeínu na jednu šálky kávy. Šálka kávy má teda zvyčajne asi o 30 až 60% viac kofeínu ako šálka čaju. A práve tu by mali všetci milovníci kávy spozornieť! Podľa výskumov je odporúčaná denná dávka kofeínu maximálne 400 mg. Vysoké dávky kofeínu môžu telo nielen nabudiť, ale môžu mať tiež negatívne účinky na srdce, neprimerane zvýšiť krvný tlak a spôsobiť alebo zhoršiť problémy s nespavosťou. Ak teda máte vysoký krvný tlak alebo trpíte nespavosťou, odporúčame uprednostniť radšej kvalitnú bezkofeínovú kávu (samay.sk/kava-decaf) alebo zelený čaj (samay.sk/caj-zeleny).

 

O blahodarných účinkoch pitia kávy aj čaju už bolo publikovaných mnoho štúdií a odborných článkov:

  • Odborníci sa napríklad zhodujú, že oba nápoje obsahujú veľké množstvo antioxidantov, ktoré nášmu telu pomáhajú bojovať proti voľným radikálom a predchádzať tak rôznym druhom rakoviny (napr. pečene či hrubého čreva).
  • Čaj aj káva môžu pôsobiť ako prevencia mozgovej mŕtvice, demencie a rôznych neuro-degeneratívnych ochorení ako sú Alzheimerova či Parkinsonova choroba.
  • Pomáhajú s chudnutím, znižovaním cholesterolu a znižujú riziko vzniku cukrovky.

Káva je vďaka vysokému obsahu kofeínu výborným pomocníkom pri raste svalov. Kofeín totiž svaly stimuluje a počas cvičenia umožňuje urobiť viac opakovaní.

Čaj zase prispieva k upokojeniu nervov a dobrej kvalite spánku, ale napríklad aj k zdraviu ústnej dutiny. Vďaka katechínu totiž dokáže zabíjať baktérie, ktoré spôsobujú kazivosť zubov, zápaly ďasien či nepríjemný zápach z úst.

 

Čo je teda lepšie? Súboj medzi čajom a kávou ostáva nerozhodný. Odporúčame vám vybrať si podľa toho, čo vám viac chutí a dodá to, čo potrebujete. Výberovú, ekologicky vypestovanú a remeselne praženú kávu z našej pražiarne SAMAY a tiež rôzne druhy čajov v prvotriednej bio kvalite nájdete v našom e-shope:

Prečo uprednostňujeme kávu a čaj, ktoré majú certifikát Fairtrade:

Sledujte nás na Facebooku a Instagrame: